St Martin 8/11

Samtidigt med höstmörkret kommer också den fina tyska traditionen med St. Martinsfirandet till oss på Victoriaskolan. Härnäst kommer vi att fira S:t Martin den 8/11. Det är en ljustradition som skolan valt att fira på lite olika sätt genom åren, bland annat har vi haft fackeltåg genom staden men också tänt egengjorda ljuslyktor. St. Martin firas till åminnelse av helgonet St. Martin, en man som hjälpte människor i nöd. Han var liksom en ljusbärare i mångas liv. Den 8/11 tänder man därför i Tyskland många lyktor som lyser upp höstmörkret. Snart kommer vi att tillverka ”Laternen” (lyktor) i klasserna F-3. Dessa lyser upp vägen när vi tågar gemensamt genom staden till Tyska kyrkan.

Föräldrarna går tillsammans med sina barn och klasslärare för respektive klass. I kyrkan avslutar vi med en festlig St. Martins samling med sång, musik och uppträdanden. Firandet äger rum torsdagen, den 8 november. Vi samlas på skolgården kl. 16.00, där det bjuds på saft och den traditionella St. Martinbakelsen ”Weckmänner” innan vi tågar iväg ca 16.30. Vi beräknar avsluta i kyrkan senast kl. 17.45.