Fasching fredag 9 februari

Fasching, Fastnacht eller Karneval är olika namn för en rolig och färgglad fest som firas i Tyskland (även i Schweiz och Österrike) sex veckor före påsk varje år. I städerna runt floden Rhen kallas festen för Karneval, i södra Tyskland säger man Fastnacht och i övriga delar av landet säger man Fasching.

För alla riktiga Faschingsvänner börjar den roliga tiden redan den 11/11 kl. 11:11, då talet 11 bl.a. ansågs vara gycklarnas tal på medeltiden. Veckorna fram till det egentliga firandet utnyttjas till förberedelserna av kortegevagnar, dans och musikgrupper, roliga tal mm.

I Tyskland firar man Fasching i stora som små städer på gatorna, i skolor, hallar, föreningslokaler och på restauranger. Från torsdag till tisdag firas det med mycket musik, dans, korteger genom städerna med ”godisregn”, roligheter, ballonger, konfetti och utklädnader av olika slag.

Under Faschingstiden ser man många människor med masker, häxor med kvastar eller märkliga figurer med klockor, piskor och liknande som hörs på långt håll. Detta är en sed som går långt tillbaka i tiden. På så sätt ville man driva bort vintern och väcka de goda andarna som ansvarade för våren.

Här på Victoriaskolan firar vi Fasching fredag den 9 februari med olika roliga aktiviteter. Alla klär ut sig på något sätt eller har kanske bara en rolig hatt på huvudet. Vi vill dock inte att eleverna kommer i utklädnad som förknippas med våld eller halloween (t.ex. inga vapen eller heltäckande huvudmasker!), då det skall bli en ljus festdag.